Vanda Mesiariková
Deleted Land
wystawa
od 13 października do 30 listopada
wernisaż 13 października 17.30
Galeria Strefart, ul. Muzealna 1
Cykl Deleted Land to wizualny esej obszaru, który jest naznaczony największą działalnością górniczą na Słowacji.
Pozostawia ona ślady nie tylko na powierzchni, pod nami ciągną się zygzaki tysiące kilometrów chodników.
W 1988 roku w wyniku wydobycia węgla brunatnego w Górnej Nitrze, osada Laskár została wysiedlona.
11. pole górnicze zniszczyło domy, dworek i park. Ziemia się zapadła a drzewa zostały zalane wodą.
Osada zniknęła z map i oficjalnych rejestrów.
Co widzisz na końcu? Człowieka
Rozwój dzisiejszej cywilizacji niesie ze sobą również potencjał zniszczenia. Obojętność, chciwość, arogancja, cynizm wypacza, zniekształca, dzieli i niszczy nas. Stajemy się masą, którą łatwo manipulować. Nikt "z zewnątrz" nie przyjdzie nas uratować. Musimy sami, tu i teraz, walczyć o własne przetrwanie.
Jeśli sami sobie nie pomożemy i nie zaczniemy próbować odwrócić tego wypaczonego kursu, zniszczymy samych siebie. Fundamentalna zmiana w ludzkim zachowaniu jest zatem niezbędna do przetrwania. Nasz czas na naprawę dobiega końca.
Bez szacunku dla natury będziemy skończeni.
Natura poradzi sobie bez nas. Ale my nie poradzimy sobie bez niej.
Sztuka ma nas prowokować, skłaniać do myślenia, motywować.
Prowokować nas do zmiany myślenia i zachowania.
Ponieważ cała sztuka polega na przełamywaniu nawyków, sposobu myślenia, zniszczeniu szablonów, stereotypów, relatywizowaniu i wymyślaniu wszystkiego na nowo.
W tym projekcie Vanda Mesiariková oferuje wizualną etykę, która przełamuje tabu i szablony dotyczące piękna. Przekracza granice tego, co piękne.
Otwarcie i niezależnie reaguje na obrazy otaczającego ją świata.
To, czy reaguje pozytywnie, czy negatywnie, nie jest decydujące. Ważne jest to, że reaguje prawdziwie i swobodnie, ponieważ tylko w ten sposób można rozpoznać, gdzie świat lśni a gdzie nas rani.
- Rastislav Nemec
Vanda Mesiariková — pochodzi z Prievidzy (Słowacja), gdzie mieszka. Po studiach w Photogenii w Brnie, kontynuuje naukę w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie.
Pracowała jako wykładowca w Akademii Twórczej Fotografii w Bratysławie. Jej tematy to życie na peryferiach, życiowe otoczenie lub kwestia tożsamości. Cechą jej fotografii jest kondensacja atmosfery, kontemplacyjna interpretacja krajobrazu - cykl Vandy można czytać jak poezję, a ona sama określa go jako wizualny esej.
Miała kilka wystaw indywidualnych, wygrała m.in. nagrodę Slovak Press Photo za serię Rezydencja z widokiem (2019) i Mapy nocy (2021).